Bifľovaním ešte nikto nezmúdrel alebo 8 vecí, ktoré tvoje dieťa už nemusí zažiť

Hľadáš pre svojho predškoláka či predškoláčku školu, ktorá bude iná, ako tá, do ktorej si chodila ty? So zakladateľkou výnimočného programu Neškola – Vierou Mojzešovou – sme zostavili 8 vecí, ktoré sú školskou “klasikou”, ale v Neškole ich nenájdeš.

1. Skúšanie pred tabuľou

Ten pocit, keď ideš pred tabuľu a učiteľ ide zisťovať čo nevieš. Ten moment, keď nevieš odpoveď a celá trieda sleduje tvoje grilovanie.

Tajomstvo je v motivácii učiť sa, nie v skúšaní. Popri objavovaní dostáva žiak spätnú väzbu od učiteľa aj spolužiakov o tom, čo mu ide a kde ešte zabrať. So žiakom si stanovujeme ciele, ktoré vie vyhodnotiť aj sám a môže napredovať tak rýchlo, ako potrebuje. 

2. Sedenie v lavici celý deň

A keď nebodaj spolužiakovi niečo povieš, tak dostaneš poznámku.

Neškoláci sú v pohybe – pracujú v hlúčiku pri riešení projektov a experimentov, vo dvojici nad zošitom, objavujú na expedícii v lese či čítajú v tulivaku v knižnici. V Neškole sa žiaci učia tam kde potrebujú a formou, ktorá je pre nich efektívna. 

3. Písanie si poznámok, ktoré učiteľka diktovala

Žiadne objavovanie, len napísanie toho, čo niekto rozpráva pred tabuľou.

Nemyslíme za žiakov, ale vedieme ich k ich vlastným riešeniam. Preto sa ich viac pýtame ako odpovedáme a dávame im výzvy pri ktorých sami objavujú. Tam, kde učenie baví, nie sú potrebné diktované poznámky.

4. Neustále počítanie aká ti vychádza známka

Namiesto toho, aby sme riešili čo nás v jednotlivých témach baví a vedeli, v čom sme naozaj dobrí.

Známky toho o žiakovi veľa nepovedia. Preto v Neškole pracujeme so slovným hodnotením, z ktorého každý lepšie pochopí v čom je dobrý a na čom má popracovať. 

5. Načo mi toto bude?

Namiesto toho, aby to bola prvá otázka, na ktorú dostaneš odpoveď, to bola jediná, na ktorú vyzeralo, že sa ti každý bojí odpovedať.

Čo tak prepojiť informácie s reálnym svetom a rovno ich použiť v praxi? Experimentovať, diskutovať a prichádzať na vlastné riešenia. V Neškole spájame predmety tak, aby dávali zmysel.

6. Neustále počítanie tvojich chýb

Dokonalý booster pre sebavedomie.

Čo tak zamerať sa na to, čo žiakom ide alebo čo sa podarilo? V diktáte nepočítať chyby, ale správne napísané vety. Rozvíjať silné stránky a chyby využívať efektívne na ďalší rozvoj. Veď chyby robí každý a my s nimi pracujeme, aby sme sa z nich spolu niečo nové naučili.

7. Najväčšia sranda bola počas prestávok

Predstav si zažiť čo i len desatinu toho aj počas hodín.

Čo tak mať učiteľa, ktorý nehrá “formu” a dá sa ho opýtať na čokoľvek, zavtipkovať a nájsť v ňom oporu? Neškolácky učiteľ je najväčší fanúšik žiaka a pravidlá, ktoré nastavuje sú jasné a férové.

8. Kopa domácich úloh

Každý večer drviť tonu úloh a dumať nad tým, prečo tvoji rodičia po práci už nemusia pracovať, ale ty áno. 

Je čas na prácu a čas na oddych. Neškolákom oddych neberieme úlohami. Veď všetko dôležité sa spolu naučíme v Neškole cez deň. 

Toto dnešní školáci už naozaj nemusia zažívať. Môžu sa ráno tešiť do školy, robiť tu denne experimenty, podnikať expedície, dostávať zaujímavé výzvy, ktoré ich bavia a rozvíjať zručnosti do života, bez toho, aby sa stále čudovali: “Na čo mi toto bude???”. Napríklad v petržalskej Neškole, ktorá do konca marca prijíma prihlášky do prvého ročníka.

Prihlášky do prvého ročníka pre školský rok 2023/24 prijímame elektronickou formou na adresu viera.mojzesova@skolaneskola.sk. Viac o prijímacom procese v časti zápis.